2.2 Aantrekkelijke stad
In dit deelprogramma bundelen we ons beleid voor het versterken van de economische en toeristische betekenis van de stad. We willen een aantrekkelijke en gastvrije stad zijn die bezoekers, toeristen, talenten, kenniswerkers en nieuwe bedrijvigheid trekt en bestaande aan zich bindt. We richten ons daarbij op de ontwikkeling en organisatie van winkels, horeca en vermaak in de binnenstad en daarbuiten. We versterken de toeristische sector door het stimuleren van aantrekkelijke activiteiten en evenementen.
In onderstaande grafiek zijn lasten en baten verantwoord op kostencategorieën. Hier vindt u een toelichting van de verschillende kostencategorieën.
Baten op de kostencategorie
Lasten op de kostencategorie
Met de volgende indicatoren wordt de werking van ons beleid in dit deelprogramma gemeten.
Effectindicator(en) | Behaald | Behaald | Beoogd | Beoogd |
---|---|---|---|---|
Aantal binnenstadbezoekers (in miljoenen) | 23-25 | 23,5-24,7 | >2016 | >2017 |
Bezoekerswaardering binnenstad | 6,9 | 6,9 | > 6,9 | > 6,9 |
Aantal toeristische overnachtingen | 471.315 | 554.190 | > 2016 | >2017 |
Hoeveelheid leegstaand winkelvloeroppervlak | 7,6% | 9,7% | <2016 | <2017 |
Bron:
1. Detailhandelsmonitor;
2. Detailhandelsmonitor;
3. Gemeente Groningen, afdeling Belastingen;
4. Locatus (stedelijk leegstandspercentage exclusief aanvangsleegstand).