Risico's
Naam risico | Vennootschapsbelasting (Vpb) voor overheidsbedrijven |
---|---|
Programma | Alle programma's |
Omschrijving | Vennootschapsbelasting is een belasting die wordt geheven over de fiscale winst welke door een onderneming is behaald. Met ingang van 1 januari 2016 is de gemeente Vennootschapsbelastingplichtig indien en voor zover zij een onderneming drijft. Daar waar binnen de gemeente sprake is van het drijven van een onderneming, zal de Vpb-plicht gaan gelden. Het gaat dan om economische activiteiten waarbij de gemeente in concurrentie treedt (of kan treden) met de markt en daarmee winst behaald. Van die gemeentelijke onderdelen zal dan de fiscale winst moeten worden bepaald. |
Risicobedrag 2018 | nul |
Kans 2018 | |
Risicobedrag 2019 | nul |
Kans 2019 | |
Risicobedrag 2020 | nul |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | nul |
Kans 2021 | |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | |
Actie | De voorbereidingsfase is in 2016 afgerond. Net als voor de overige belastingen zijn de taken samenhangend met de Vpb-plicht overgenomen door de lijnorganisatie en onderdeel geworden van reguliere processen. Inmiddels zijn hiertoe o.a. de relevante systemen ingericht en zijn processen beschreven. Hiermee borgen we dat nieuwe activiteiten worden getoetst op mogelijke Vpb effecten. |
Naam risico | Niet halen bezuinigingen |
---|---|
Programma | Alle programma's |
Omschrijving | Om het tekort in het meerjarenbeeld 2017-2020 op te lossen is bij de begrotingen tot en met 2017 een pakket aan bezuinigingsmaatregelen opgesteld van gemiddeld 20 miljoen euro. We moeten er rekening mee houden dat we niet alle voorgenomen bezuinigingen volledig en/of in het gewenste tempo realiseren. We hebben bij de begroting 2018 het risico van elke bezuinigingsmaatregel afzonderlijk beoordeeld. Het risico komt daarmee in 2018 op 4 miljoen euro en vanaf 2019 op 3 miljoen euro. De kans in totaal is 100% omdat de kans van optreden per maatregel is bepaald. Dit is conform de werkwijze van de risicoboxenmethode. |
Risicobedrag 2018 | 4 miljoen euro |
Kans 2018 | 100% |
Risicobedrag 2019 | 3 miljoen euro |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 3 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 3 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2014 |
Actie | We sturen actief op realisatie van de maatregelen. |
Naam risico | Risico loonstijgingen SW |
---|---|
Programma | Werk en inkomen |
Omschrijving | Op 22 december 2015 hebben de VNG en de bonden een onderhandelaarsakkoord bereikt over een nieuwe cao SW. In de begroting 2017 is met een cao-effect voor SW-personeel geen rekening gehouden. De indexatie van de lonen wordt gekoppeld aan de indexatie van het wettelijk minimumloon. De afspraak is gemaakt dat, als het kabinet de loon- en prijsontwikkeling doorgeeft aan de vakdepartementen, deze compensatie wordt doorgegeven aan gemeenten ter dekking van de hogere loonkosten. Een loonsverhoging van 1% heeft een financieel effect van ongeveer 300 duizend euro. Voor de periode 2017-2018 is daarom het risico geschrapt. Na 2018 is de situatie onzeker. |
Risicobedrag 2018 | 0 |
Kans 2018 | 0% |
Risicobedrag 2019 | 300 duizend euro |
Kans 2019 | 0% |
Risicobedrag 2020 | 300 duizend euro |
Kans 2020 | 50% |
Risicobedrag 2021 | 300 duizend euro |
Kans 2021 | 50% |
Structureel/ | Structureel |
1e signalerings-moment | 2012 |
Actie | Berichtgeving Rijk afwachten |
Naam risico | Terugvordering BTW op reïntegratietrajecten |
---|---|
Programma | Werk en inkomen |
Omschrijving | De BTW op kosten voor re-integratietrajecten is vanaf de instelling van het BTW-compensatiefonds verrekend met de Belastingdienst. Naar aanleiding van een uitspraak van de rechtbank van 13 juli 2011 over het verrekenen van BTW op individuele re-integratieactiviteiten is sprake van een risico. In juni 2012 hebben wij informatie ontvangen dat de verrekening van btw wellicht voor een deel niet mogelijk is. Het niet verrekenbare deel zou mogelijk 2/3 deel uitmaken van het totaal. Als uiteindelijk blijkt dat de BTW ten onrechte is verrekend met het BTW-compensatiefonds, kan dit betekenen dat een deel van de btw over de jaren 2012-2016 moeten worden terugbetaald. Het totaal verrekende bedrag over de genoemde periode bedraagt circa 2 miljoen euro. |
Risicobedrag 2018 | 930 duizend euro |
Kans 2018 | 25% |
Risicobedrag 2019 | 0 |
Kans 2019 | 0% |
Risicobedrag 2020 | 0 |
Kans 2020 | 0% |
Risicobedrag 2021 | 0 |
Kans 2021 | 0% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | |
Actie | Wij zijn in gesprek met de belastingdienst |
Naam risico | Financiering uitvoering wet BUIG |
---|---|
Programma | Werk en inkomen |
Omschrijving | In de begroting 2018 wordt een nadeel op de BUIG voorzien van 7,2 miljoen na de voorgenomen acties om het BUIG-tekort terug te dringen. Hiervoor is extra beleid 2018 beschikbaar gesteld. Bij de BUIG geldt dat relatief geringe afwijkingen in onder meer de hoogte van het aantal uitkeringen en de hoogte van de gemiddelde bijstandsuitkering in absolute bedragen tot substantiele afwijkingen kunnen leiden. Op grond van een inschatting van de kansen op de diverse mogelijke uitkomsten van het eigen risico op de BUIG schatten wij voor het jaar 2018 in dat rekening gehouden moet worden gehouden met een risico van 600 duizend euro en met een risico van 3,8 miljoen euro vanaf 2019. |
Risicobedrag 2018 | 0,6 miljoen euro |
Kans 2018 | 75% |
Risicobedrag 2019 | 3,8 miljoen euro |
Kans 2019 | 75% |
Risicobedrag 2020 | 3,8 miljoen euro |
Kans 2020 | 75% |
Risicobedrag 2021 | 3,8 miljoen euro |
Kans 2021 | 75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 2014 VGR 2 en Begroting 2015 |
Actie | In juni hebben wij de raad geïnformeerd over de voorgenomen maatregelen om het BUIG-tekort terug te dringen. Hiervoor investeren wij in 2018 eenmalig 945 duizend euro waar tegenover verwachte opbrengsten staat ter grootte van 920 duizend euro in 2018, 2,1 miljoen euro in 2019, 1,8 miljoen euro in 2020 en 1,5 miljoen euro in 2021. |
Naam risico | Lening Euroborg |
---|---|
Programma | Economie en Werkgelegenheid |
Omschrijving | De Euroborg NV heeft één huurder, waardoor het risico bestaat dat de Euroborg NV niet aan haar financiële verplichtingen kan voldoen richting de gemeente Groningen. |
Risicobedrag 2018 | 7,23 miljoen euro |
Kans 2018 | 25% |
Risicobedrag 2019 | 6,95 miljoen euro |
Kans 2018 | 25% |
Risicobedrag 2020 | 6,65 miljoen euro |
Kans 2019 | 25% |
Risicobedrag 2021 | 6,34 miljoen euro |
Kans 2021 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2006 |
Actie | Met het aflossen van de lening, loopt het risico jaarlijks terug. Als enig aandeelhouder van de Euroborg NV monitoren wij de NV. |
Naam risico | Uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties |
Programma | Economie en Werkgelegenheid en Wonen |
Omschrijving | Om de risico's die voortvloeien uit de grondexploitaties in uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties te kwantificeren wordt de risicoboxenmethode gehanteerd. Het risico op een plantekort kan voortvloeien uit vertraging in het uitgiftetempo van gronden, uitgifte van gronden tegen lagere grondprijzen dan in de exploitatiebegroting is voorzien, aanbesteding van civieltechnische werken, vertraging in het tempo van realisering, etc. Het risico voor de gemeentelijke grondexploitatie (exclusief Meerstad) komt in 2018 op 38,2 miljoen euro. De grondexploitatie Meerstad sluit bij de huidige veronderstellingen met een voordeel op eindwaarde van bijna 170 miljoen euro. Met deze buffer kunnen risico’s worden opgevangen. Dit verlaagt het risico in 2018 met 18 miljoen euro. Ondank de verlaging blijft het risico nog relatief hoog. In 2018 gaat het om 84,7 miljoen euro. Dit komt door een hoge boekwaarde (circa € 300 miljoen) dat de komende jaren nog verder zal oplopen tot circa 340 miljoen euro. Deze kosten moeten worden terugverdiend met de afzet van grond. Dit is het grootste risico in de grondexploitatie. Na 2023 verwachten we dat het risico zal gaan dalen omdat de boekwaarde dan gaat afnemen en de rentekosten voor Meerstad lager worden als gevolg van de recente rente herzieningen. |
Risicobedrag 2018 | 122,9 miljoen euro |
Kans 2018 | 100% |
Risicobedrag 2019 | 125,5 miljoen euro |
Kans 2018 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 128,8 miljoen euro |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 123,6 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2004 |
Actie | De risicoboxenmethode is gebaseerd op het boxenmodel van de lopende grondexploitaties. Voor het bepalen van de noodzakelijke omvang van de egalisatiereserve zijn de in box III aangegeven risico’s van de lopende grondexploitatie relevant. Box III geeft inzicht in de risico’s van het project welke niet opgenomen zijn in de projectbegroting/grondexploitatie. De risico’s en het effect op het weerstandsvermogen van nieuwe (grote) projecten maken we afzonderlijk inzichtelijk. |
Naam risico | Verkoop panden voor dekking kapitaallasten VMBO Noordoost/West |
---|---|
Programma | Jeugd en onderwijs |
Omschrijving | De raad besloot op 29 september 2010 vijf percelen te verkopen en de opbrengst (geraamd op 6,1 miljoen euro) in te zetten voor de dekking van kapitaallasten van de nieuw gerealiseerde vmbo-scholen. Wij hebben in 2011 één van de percelen verkocht en één pand kreeg een voortgezet onderwijsgebruik. Het alsnog benutten van dit pand voor onderwijshuisvesting is gedaan om vanuit een breed perspectief de mogelijkheden optimaal te benutten en kosten te besparen. In 2015 is de Heinsiusstraat verkocht. Daarmee blijft alleen Travertijnstraat 12 nog over om te verkopen voor de dekking van dit risico. |
Risicobedrag 2018 | 129 duizend euro |
Kans 2018 | 75% |
Risicobedrag 2019 | 129 duizend euro |
Kans 2019 | 75% |
Risicobedrag 2020 | 129 duizend euro |
Kans 2020 | 75% |
Risicobedrag 2021 | 129 duizend euro |
Kans 2021 | 75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Augustus 2014 |
Actie | In 2015 hebben wij het gebouw aan de Canadalaan en in 2016 een gebouw aan de Helperwestsingel verkocht. Deze gebouwen stonden niet op de oorspronkelijke lijst van panden voor de dekking van vmbo-scholen. Na goedkeuring van de raad zijn deze verkoopopbrengsten gedoteerd aan de reserve VMBO. Na deze dotaties bedraagt de te realiseren verkoopopbrengst nog 2,1 miljoen euro hetgeen een resterend risico van 129 duizend euro structureel vanwege de jaarlijkse kapitaallasten betekent. |
Naam risico | Risico's sociaal domein |
---|---|
Programma | Welzijn, gezondheidszorg en Vernieuwing sociaal domein |
Omschrijving | Wij hebben omvangrijke bezuinigingen op de zorgkosten ingeboekt als gevolg van de decentralisaties die in 2015 naar de gemeente zijn overgekomen. In het Beleidsplan en het Uitvoeringsplan Vernieuwing Sociaal Domein hebben we de richting aangegeven hoe we deze rijksbezuinigingen structureel willen opvangen. Wij hebben daarbij nog steeds te maken met onzekerheden, omdat zorgaanbieders in een ontwikkel/groeifase van dit veranderende sociaal domein zitten en wijzelf ook nog deels in opbouw zijn om optimaal uitvoering te geven aan deze extra taken. Denk daarbij aan verzelfstandiging van de Wij, het inrichten van een goede monitor voor het sociaal domein en de inrichting van het GON. Op grond van gegevens over werkelijk verleende zorg door zorgaanbieders en de daarbij behorende kosten passen wij onze prognoses over de kosten regelmatig aan. |
Voor de huisvesting WIJ-teams zijn en worden door Directie-Vastgoed huurcontracten afgesloten voor 5 jaar. Daarnaast doen wij investeringen in eigen panden met een afschrijvingstermijn van gemiddeld 12,5 jaar. Met het oog op de huidige discussie over de toekomst van de WIJ-teams en de locaties na 2017, betekent dit een risico van maximaal 0 ,5 miljoen euro (kans * effect). | |
Risicobedrag 2018 | 6,2 miljoen euro |
Kans 2018 | 100% |
Risicobedrag 2019 | 6,2 miljoen euro |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 6,7 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 6,7 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Maart 2014 |
Actie | Eind 2016 is er een stadsbrede dekking van WIJ-teams. Binnen deze teams moet de omslag plaatsvinden van ‘hulpverlenen’ naar ‘ondersteunen en faciliteren’. Voor zowel het zorggebruik- als transformatie risico geldt dat naarmate meer informatie beschikbaar is en we het beter kunnen monitoren het zorggebruik en transformatie effect nauwkeuriger in de begroting kunnen ramen. Hiermee zal het begrotingsrisico verminderd kunnen worden. |
Naam risico | Wijziging in BTW-regelgeving en sport |
---|---|
Programma | Sport en bewegen |
Omschrijving | Het Rijk is van plan het Sportbesluit aan te passen. Een van de aanpassingen is de BTW-vrijstelling op (oude) investeringen en onderhoud van (sport)accommodaties. We lopen een structureel risico van 1,4 miljoen euro en een incidenteel risico van 1,5 miljoen euro in verband met de BTW op (oude) investeringen. Het lijkt er op dat er geen herziening komt op (oude) investeringen maar dat is nog lang niet zeker. Omdat het Rijk nog een wetsvoorstel moet indienen gaan we ervan uit dat het risico zich op zijn vroegst voordoet vanaf 2019. |
Risicobedrag 2018 | 0 |
Kans 2018 | 0% |
Risicobedrag 2019 | 1,4 miljoen euro en 1,5 miljoen euro |
Kans 2019 | 50% |
Risicobedrag 2020 | 1,4 miljoen euro |
Kans 2020 | 50% |
Risicobedrag 2021 | 1,4 miljoen euro |
Kans 2021 | 50% |
Structureel/Incidenteel | 1,4 miljoen euro structureel en 1,5 miljoen euro incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2014 VGR 2 en Begroting 2015 |
Naam risico | Bedrijfsrisico Sport 050 |
---|---|
Programma | Sport en bewegen |
Omschrijving | Sport050 kent een afhankelijkheid van de economische conjunctuur en het weer. Wij houden rekening met een specifiek bedrijfsrisico ter hoogte van circa 10% van de tarief-gerelateerde omzet. Die omzet is circa 5,7 miljoen euro. |
Risicobedrag 2018 | 570 duizend euro |
Kans 2018 | 25% |
Risicobedrag 2019 | 570 duizend euro |
Kans 2019 | 25% |
Risicobedrag 2020 | 570 duizend euro |
Kans 2020 | 25% |
Risicobedrag 2021 | 570 duizend euro |
Kans 2021 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | |
Actie | Het blijvend stimuleren van het gebruik van de voorzieningen. |
Naam risico | Exploitatie Groninger Forum |
---|---|
Programma | Cultuur |
Omschrijving | Het Forum opent in 2019. Het financiële risico op de Forumexploitatie is door een reeks maatregelen verder teruggebracht. Op dit moment bedraagt het berekende structurele tekort op de begroting bij aanvang van het Forum 430 duizend euro (ca. 3 procent van de begroting). Dit was in 2013 nog 1,1 miljoen. Met de resterende tijd tot aan het moment van opening en de benodigde reserves voorhanden, liggen we op koers voor onze opdracht tot een sluitende Forumexploitatie te komen. Uiteraard zijn er tot de start van het Forum en in de periode daarna nog diverse onzekerheden. Onze inspanningen zijn erop gericht deze zo veel mogelijk weg te nemen en de risico’s te beheersen. Opent het Forum, dan sluit de begroting, met als streven een zo robuust mogelijke onderbouwing van de cijfers. |
Risicobedrag 2018 | 430 duizend euro |
Kans 2018 | 25% |
Risicobedrag 2019 | 430 duizend euro |
Kans 2019 | 25% |
Risicobedrag 2020 | 430 duizend euro |
Kans 2020 | 25% |
Risicobedrag 2021 | 430 duizend euro |
Kans 2021 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signalerings | Rekening 2014 |
Actie | Samen met het Groninger Forum worden de ontwikkelingen in de exploitatie gevolgd. |
Naam risico | Bedrijfsrisico werkmaatschappijen OPSB en CBK |
---|---|
Programma | Cultuur |
Omschrijving | Een deel van de inkomsten van de directies Oosterpoort Stadsschouwburg (OPSB) en CBK zijn afhankelijk van de economische conjunctuur. Wij houden rekening met een bedrijfsrisico van 10% van de omzet van circa 8 miljoen euro voor OPSB en 500 duizend euro voor CBK. |
Risicobedrag 2018 | 850 duizend euro |
Kans 2018 | 25% |
Risicobedrag 2019 | 800 duizend euro |
Kans 2019 | 25% |
Risicobedrag 2020 | 800 duizend euro |
Kans 2020 | 25% |
Risicobedrag 2021 | 800 duizend euro |
Kans 2021 | 25% |
Structureel/ | |
1e signaleringsmoment | |
Actie | Het blijvend stimuleren van het gebruik van de voorzieningen. |
Naam risico | Parkeerbedrijf |
---|---|
Programma | Verkeer |
Omschrijving | In de meerjarenprognose 2012 is een eerste aanzet gegeven voor een gevoeligheidsanalyse om inzicht te krijgen in de omvang van de risico’s en het benodigde weerstandsvermogen. Door de toename van de omvang van de vastgoedportefeuille (vooral parkeergarages) nemen de risico’s ook navenant toe. |
Risicobedrag 2018 | 2,85 miljoen euro |
Kans 2018 | 100% |
Risicobedrag 2019 | 3,66 miljoen euro |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 4,25 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 4,76 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signalerings-moment | Al jaren in P&C-documenten |
Actie | Wij zullen jaarlijks het benodigde weerstandsvermogen opnieuw berekenen. |
Naam risico | Verkeer en vervoersprojecten |
---|---|
Programma | Verkeer |
Omschrijving | De risico's bij verkeersprojecten hebben voornamelijk betrekking op de omvang van de investeringskosten. Vooraf worden de risico's zover mogelijk teruggebracht en beheerst door voor de start van uitvoering zoveel mogelijk uitgewerkte ontwerpen en kostenramingen beschikbaar te hebben. Bij kleinere verkeersprojecten (onder de 5 miljoen euro) houden we geen rekening met een risico. Deze projecten worden uitgewerkt tot en met het definitief ontwerp voordat een kredietaanvraag wordt gedaan. In de praktijk blijken zich op deze projecten nauwelijks afwijkingen voor te doen. Bij de grote verkeersprojecten houden we rekening met een risico van 10% van de investeringskosten. |
Risicobedrag 2018 | nul |
Kans 2018 | nvt |
Risicobedrag 2019 | nul |
Kans 2019 | nvt |
Risicobedrag 2020 | nul |
Kans 2020 | nvt |
Structureel | nul |
1e signalerings-moment | nvt |
Actie | Voorafgaand aan investeringen worden risico’s van verkeersprojecten zover mogelijk teruggebracht en beheerst door voor de start van uitvoering zoveel mogelijk uitgewerkte ontwerpen en kostenramingen beschikbaar te hebben. Daarnaast wordt per project de mogelijkheid bekeken om bij te sturen. |
Naam risico | Bezwaarprocedures bouwleges |
---|---|
Programma | Wonen |
Omschrijving | Er loopt op dit moment nog 1 procedure over de hoogte van de bouwleges. Het totale risico is gekwantificeerd op 414.000. De kans is geschat 50%. Rekening houdend met de kans op voordoen komen wij op een benodigd weerstandsvermogen van 207 duizend euro. |
Risicobedrag 2018 | |
Kans 2018 | |
Risicobedrag 2019 | 414 duizend euro |
Kans 2018 | 50% |
Risicobedrag 2020 | |
Kans 2019 | |
Risicobedrag 2021 | |
Kans 2021 | |
Structureel/ | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2008 |
Actie | Inzet stadsadvocaat t.b.v. verweer in procedures |
Naam risico | Gemeentelijk aandeel risico project Warmtenet BV/Geothermie |
---|---|
Programma | Wonen |
Omschrijving | WarmteStad is gelijktijdig met het opstellen van de business case gestart met risicomanagement. In verschillende fasen zijn er risicosessies geweest en tussentijds is er steeds aandacht geweest voor het identificeren, beheersen en financieel vertalen van risico's. Hiervoor is gebruik gemaakt van de online tool RiskID om dit proces consistent en effectief te laten verlopen. Voor het onderdeel geothermie zijn bovenop het reguliere proces van risicomanagement nog aparte sessies georganiseerd met landelijk erkende specialisten en ervaringsdeskundigen op gebied van geologie, mijnbouw en geothermie. Zo is gedurende het proces structureel aandacht voor risico's geweest en zijn veel risico's geminimaliseerd, gepasseerd en beheerst. De resterende risico's zijn financieel vertaald in de business case. Bepalend voor de hoogte ven het weerstandsvermogen zijn drie risico's: |
Risicobedrag 2018 | 2,02 miljoen euro |
Kans 2018 | 100% |
Risicobedrag 2019 | 2,02 miljoen euro |
Kans 2018 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 2,02 miljoen euro |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 2,02 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2017 |
Actie | We monitoren voortdurend de stand van zaken |
Naam risico | Aanpak spoedlocaties en overige risico's bodemsanering |
---|---|
Programma | Onderhoud en beheer openbare ruimte |
Omschrijving | In het convenant ‘bodemontwikkelingsbeleid en spoedlocaties’ is afgesproken dat in 2015 alle bodemverontreinigingen gesaneerd of beheerst zijn die een risico voor de mens vormen (humane spoedlocaties). Daarnaast is afgesproken dat de bodemverontreinigingen die onaanvaardbare risico’s bevatten voor het ecosysteem en/of bijdragen aan de verspreiding van de verontreiniging (de overige spoedlocaties), ook zoveel mogelijk gesaneerd of beheerst zijn. Nagenoeg alle locaties zijn in 2015 beheerst of gesaneerd. |
Risicobedrag 2018 | 2,2 miljoen euro |
Kans 2018 | 75% |
Risicobedrag 2019 | 2,2 miljoen euro |
Kans 2018 | 75% |
Risicobedrag 2020 | 2,2 miljoen euro |
Kans 2019 | 75% |
Risicobedrag 2021 | 2,2 miljoen euro |
Kans 2021 | 75% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2001 |
Actie | We monitoren voortdurend de stand van zaken |
Naam risico | Renterisico |
---|---|
Programma | Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De renteveronderstellingen voor de begroting zijn gebaseerd op de in het voorjaar bij het meerjarenbeeld verwachte ontwikkeling van de rente. De werkelijke renteontwikkeling kan hoger of lager uitvallen. Een beperkte afwijking zal zich zeker voordoen. Mutaties in de rente hebben gevolgen voor het resultaat. Het risico op een netto voordelig resultaat is even groot als het risico op een netto nadelig resultaat. |
Risicobedrag 2018 | nul |
Kans 2018 | |
Risicobedrag 2019 | nul |
Kans 2019 | |
Risicobedrag 2020 | nul |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | nul |
Kans 2021 | |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Doorlopend |
Actie | We hebben een rente egalisatie reserve waarmee schommelingen in het resultaat als gevolg van de renteontwikkeling opgevangen kunnen worden. De omvang van deze reserve is 1,75 miljoen euro. Bij vaststelling van het ROP houden we rekening met toekomstige rente stijgingen. |
Naam risico | Gemeentefonds |
---|---|
Programma | Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De hoogte van de algemene uitkering wordt bepaald door de omvang en verdeling van het gemeentefonds. De omvang is gekoppeld aan de groei van de rijksbegroting. De huidige raming van de hoogte van de algemene uitkering is gebaseerd op de septembercirculaire 2017. |
Risicobedrag 2018 | We hanteren het uitgangspunt dat specifieke kortingen (en uitzettingen) vanuit het rijk één op één met de sector worden verrekend. Voor het overige hanteren we een maximale omvang van het risico van 5% van de ingeschatte algemene uitkering. Het risico bedraagt maximaal 22,6 miljoen euro (naar boven of naar beneden), waarbij de kans op een voordeel even groot is als de kans op een nadeel. |
Kans 2018 | We gaan er vanuit dat de kans op een voordeel even groot is als de kans op een nadeel, hierdoor reserveren we hiervoor geen specifiek weerstandsvermogen. |
Risicobedrag 2018 | |
Kans 2018 | |
Risicobedrag 2019 | |
Kans 2019 | |
Risicobedrag 2020 | |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | |
Kans 2021 | |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | 1995 |
Actie | Forse afwijkingen worden zoveel mogelijk voorkomen en verkleind door het realistisch en stabiel ramen van de uitkeringen. |
Naam risico | Vezekeringen |
---|---|
Programma | 14.1 Algemene ondersteuning |
Omschrijving | Binnen de Gemeente Groningen zijn er een aantal risico's welke niet afgedekt zijn door verzekeringen. De kans op het zich voordoen van deze risico's is dermate klein maar de impact ervan kan groot zijn. De risico's welke hieronder vallen zijn fraude/berovingsrisico, milieuschade en cybercrime. |
Risicobedrag 2018 | pm |
Kans 2018 | |
Risicobedrag 2019 | pm |
Kans 2019 | |
Risicobedrag 2020 | pm |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | pm |
Kans 2021 | |
Structureel/Incidenteel | S |
1e signaleringsmoment | Begroting 2018 |
Actie | Door het nemen van interne beheersingsmaatregelen worden de risico's beperkt. |