3.1.5 Talentontwikkeling
Iedereen heeft talenten. Wij vinden het belangrijk dat kinderen hun talenten ontdekken. We stimuleren en faciliteren hen om die te ontwikkelen. Ieder naar eigen aard en niveau. Op school, bij de sportclub, op de muziekschool of elders.
We bevorderen de kennis van de jeugd van de natuur, zodat ze later kunnen bijdragen aan een duurzame wereld. We hebben samen met scholen een gemeentelijk centrum voor natuur- en duurzaamheidseducatie. Dit is voor basisschoolkinderen en aanvullend op het reguliere onderwijsaanbod.
Wat willen we in Groningen:
- Dat alle kinderen hun talenten ontdekken en ontwikkelen;
- Activiteiten organiseren die talentontwikkeling stimuleren.
Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Behaald | Behaald | Begroting 2017 | Beoogd 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
% Scholen dat gebruik maakt van natuur- en duurzaamheidseducatie | 92% | 92% | 96% | 96% | |
Tevredenheid scholen NDE (schaal 1-10) | 8,7 | 8,7 | 8,5 | 8,5 | |
Aantal deelnemers jonge onderzoekers | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 |
Hoe staan we ervoor?
Binnen verschillende (deel)programma's in de begroting organiseren we activiteiten waarmee we de talenten van jeugdigen stimuleren en ontwikkelen. Dit gebeurt via de Vensterschool, Bslim, sportverenigingen, het Jeugdwerk, cultuureducatie, techniekeducatie en natuur- en duurzaamheidseducatie. Daarmee gaan we in 2018 door. Door het armoedebeleid (kindpakket) kunnen ook kinderen uit arme gezinnen eraan mee doen.
De deelname aan en tevredenheid over natuur- en duurzaamheidseducatie is al een paar jaar stabiel hoog, maar aandacht voor duurzaamheid op scholen is niet vanzelfsprekend.
Wat willen we bereiken in 2018?
We willen een optimaal klimaat creëren met een ruim en gevarieerd aanbod aan activiteiten, waar alle kinderen en jongeren de kans krijgen talenten te ontdekken en in te zetten. Kinderen en jongeren krijgen daarmee de kans zich ontwikkelen tot betrokken en verantwoordelijke burgers die een bijdrage leveren aan een duurzame samenleving. We willen blijvend hoge deelname en waardering van scholen aan natuur- en duurzaamheidseducatie.
Wat gaan we hiervoor doen?
- / Subsidiëren culturele, sportieve en andere binnen- en buitenschoolse activiteitenZie ook de paragraaf Integraal gebiedsgericht werken en zie ook beleidsveld 4.1.3 Positief opgroeien;
- Subsidiëren De Jonge Onderzoekers;
- / Bekostigen en uitvoeren Centrum voor Natuur- en Duurzaamheidseducatie. Zie ook de paragraaf Duurzaamheid en zie ook beleidsveld 4.1.3 Positief opgroeien.